Het verlies van een geliefde brengt veel emoties teweeg. Tegelijk moeten er allerlei praktische zaken geregeld worden. Hieronder vind je een antwoord op de meest gestelde vragen:
Je verwittigt als eerste een arts om het overlijden vast te stellen. De arts stelt een medisch attest op van het overlijden met de datum, tijd en de doodsoorzaak. Deze papieren heb je nodig voor de aangifte van overlijden bij de burgerlijke stand van de gemeente van overlijden. De aangifte van overlijden kan je zelf doen of kan door een begrafenisondernemer worden gedaan.
Een begrafenis kan je zelf helemaal regelen of je kan u laten bijstaan door een begrafenis ondernemer.
Vooraleer je zaken begint vast te leggen, kijk je best na of de overleden specifieke wensen had mbt zijn/haar begrafenis:
De kosten van een begrafenis zijn heel uiteenlopend, de totale prijs is afhankelijk van hoe uitgebreid je een afscheid maakt. De prijzen kunnen variëren van uitvaartondernemer tot uitvaartondernemer. Elke uitvaartondernemer heeft een eigen manier van aanrekenen van de verschillende diensten en producten. De ene rekent veel aan voor het geleverde werk (service/dienst) maar vraagt minder voor de producten tegenover een concurrent. Het grote probleem is dat er weinig geweten is over de specifieke kosten van een uitvaart, er wordt enkel gesproken over een bedrag tussen bv. 4000 en 6000 euro. Er zijn wel lowbudget uitvaartondernemers maar dan moet je kiezen uit vastgelegde pakketten. Daar heb je een sobere plechtigheid voor 2500 euro.
Naast de gemeente en bank breng je volgende instanties op de hoogte van het overlijden:
Je kan beroep doen op een notaris als dit nodig is. Deze kan nagaan of er bepaalde wensen zijn achtergelaten door de overledene. Pas als dat is nagekeken kan hij of zij bepalen wie recht heeft op welk nalatenschap.